معرفی وبلاگ
ایران تونگین ولعل دنیاهستی//ایران توفریبنده وزیباهستی نام تونکوست چون کهن ایرانی//تاریخ خجسته یل وشیرانی// مهدهنری نقش جهان درگاهت//شیرازوسپاهان اثرزیبایت// هرکس گذرش درتورسدمی بیند//ازشاخه زیبات گلان می چیند// هردم که نظردررخ توبنماید //مدهوش تووجلوه کویت باشد// آثارتوزیباونکودرهمه جاست//هرشهربه آثارخوشت می نازد// مهمان چوبه این نغمه سرا بازآید//درکوی توگرددبری ازغم یادش// اثرمدیروبلاگ محمدعلی حاجیان
دسته
بوق بوق ايران
ايران شناسي
ايرانگردي
ايران هميشه جاويدان
پايتخت فرهنگي جهان اسلام
ايرووون
ميهن ما
توريسم ايران
هنرصنايع دستي وخانواده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2617498
تعداد نوشته ها : 292
تعداد نظرات : 19

JavaScript Codes
Rss
طراح قالب

مسير جنگلي «آب‌بر» با توجه به قرار گرفتن در دو منطقه آب و هوايي گرم (طارم) و منطقه جنگلي گيلان داراي دره و يالهاي متعدد زيبا و بكري است كه خوشبختانه هنوز بكر و زيبا باقي مانده است و شبيه هندوستان است.

فرض كنيد در تهران هستيد،4 راه براي آمدن به آب بر مركز شهرستان طارم داريد:

الف: با رسيدن به منجيل (رودبار) از طريق ايستگاه طارم با پرداخت مبلغي به «آب‌بر» مركز طارم رسيد.(2500 تومان)

ب:از زنجان و از طريق جاده زيباي طارم كه بي‌شباهت به جاده چالوس نيست با رسيدن به سه راه سرخ‌ديزج با طي 25 كيلومتر به آب‌بر رفت. مبلغ كرايه از زنجان به «آب‌بر» 3 هزار تومان است.

ج:ازاتوبوس هاي تهران-طارم استفاده كنيد. كرايه هر نفر 3500 تومان.

د:سوار بر ماشين شخصي خود و يا دوستانتان به آب بر بيائيد.

از آب‌بر با طي يك‌و‌نيم ساعت جاده خاكي كه چندان مناسب هم نيست و با پرداخت مبلغ 25 هزار تومان به نيسان كه حدود 12 نفر را حمل مي‌كند با عبور از سه راه «باكلور» و قدري بالاتر سه‌راه جمال‌آباد به انتهاي راه مي‌رسيد.


مسیر جنگلی «آب‌بر» با توجه به قرار گرفتن در دو منطقه آب و هوایی گرم (طارم) و منطقه جنگلی گیلان دارای دره و یالهای متعدد زیبا و بکری است که خوشبختانه هنوز بکر و زیبا باقی مانده است و شبیه هندوستان است.

فرض کنید در تهران هستید،4 راه برای آمدن به آب بر مرکز شهرستان طارم دارید:

الف: با رسیدن به منجیل (رودبار) از طریق ایستگاه طارم با پرداخت مبلغی به «آب‌بر» مرکز طارم رسید.(2500 تومان)

ب:از زنجان و از طریق جاده زیبای طارم که بی‌شباهت به جاده چالوس نیست با رسیدن به سه راه سرخ‌دیزج با طی 25 کیلومتر به آب‌بر رفت. مبلغ کرایه از زنجان به «آب‌بر» 3 هزار تومان است.

ج:ازاتوبوس های تهران-طارم استفاده کنید. کرایه هر نفر 3500 تومان.

د:سوار بر ماشین شخصی خود و یا دوستانتان به آب بر بیائید.

از آب‌بر با طی یک‌و‌نیم ساعت جاده خاکی که چندان مناسب هم نیست و با پرداخت مبلغ 25 هزار تومان به نیسان که حدود 12 نفر را حمل می‌کند با عبور از سه راه «باکلور» و قدری بالاتر سه‌راه جمال‌آباد به انتهای راه می‌رسید.

از این نقطه راه‌پیمایی شروع می‌شود البته اگر شانس با شما یار باشد و نیسان بالا بیایید. 30 دقیقه بعد به گردنه جمال‌آباد (دیزاب‌داسر) خط الراس البرز غربی می‌رسید روی یال، کلبه و چشمه جوشان آب است.

مسیر شما به سمت شرق قله «فشم» یا «لاس پشته» است که حدوداً چهار ساعت زمان می‌برد. با عبور از گردنه «دزدبن» که چند سنگ قبر دارد به گوسفند سرای تکاب می‌رسید. سمت چپ، لبه صخره‌ها، کلبه‌ای خود نمایی می‌کند. مسیر بین کلبه و قله، سمت شرق است، از میان چمن فرش شده با گلهای منحصر به فرد (در بهار غرق بنفشه است) یک ساعت بعد به «دایله سر» می‌رسید. در جنوب مسیری مالرو از سینه‌کش کوه بالا رفته که به سمت روستای «خرمنه سر و ده بهار» سرازیر می‌شود که در پشت یال، ییلاق آنها قرار دارد. دشت زیبایی «دایله سر» محل زیبایی است برای تاخت و تاز اسبان وحشی که تن به چمن سبز داده‌اند.

به سمت شمال و شمال غربی راه را ادامه می‌دهید، سمت چپ قله «توکتو کلا» را پشت سر گذاشته به یال «زرده خانی» خواهید رسید(علامت یال زرده خانی دو کلبه روی یال است). مسیر با قدری افت و خیز به آبشخور و یال «مته خانی» می‌رسد که محل مناسبی برای شب‌مانی است.

از این محل شما وارد جنگل بکر و زیبا خواهید شد. جهت شمال را از میان جنگل سبز پیش رو دارید با شیبی تند که لازمه آن احتیاط همه جانبه است (خصوصاً اگر مسیر خیس باشد). از این رو داشتن باتوم یا چوب دستی الزامی است.

با 4 ساعت راهپیمایی از میان جنگل زیبا و منحصر به فرد عبور می‌کنید. دو بند سنگی کوتاه در مسیر است که نفرات ضعیف تیم را باید پوشش داد؛ تا عاقبت چشمانتان بر جمال زیبای قلعه رودخان دنیایی شگفتی تاریخی و معماری در قلب گیلان خواهد رسید که مساحت آن بالغ بر پنج هکتار است و دیدن آن هر بیننده‌ای زا به حیرت وا می‌دارد.

قلعه رودخان به نام قلعه حسامی نیز شناخته می‌شود، زیرا در سال 918(ه.ق) به امر سلطان حسام‌الدین حاکم منطقه تجدید بنا شده است. این بنا دارای 42 برج و بارو به طول 1550 متر بوده است. در ساخت این بنا از شیوه‌های مختلف مهندسی و معماری و ایجاد هندسی بهره گرفته است که علاوه بر قدرت دفاعی قلعه، به آن ویژگی یک معماری خارق‌العاده نیز بخشیده است. قلعه رودخان سومین بنا از عجایب هفت‌گانه است. این قلعه در اصل دژ شهر «شفت» بوده است.

بعد از بازدید قلعه با پایین آمدن از پله‌هایی که توسط شهرداری فومن تعبیه شده به اول جاده خاکی می‌رسد و حدود دو کیلومتر بعد به روستای «قلعه دهانه» می‌رسید. در این محل اطاق و خودرو برای رسیدن به شهر «قلعه رودخان» و «فومن» مهیا است.

 

سه شنبه بیست و یکم 9 1391 2:11
X