معرفی وبلاگ
ایران تونگین ولعل دنیاهستی//ایران توفریبنده وزیباهستی نام تونکوست چون کهن ایرانی//تاریخ خجسته یل وشیرانی// مهدهنری نقش جهان درگاهت//شیرازوسپاهان اثرزیبایت// هرکس گذرش درتورسدمی بیند//ازشاخه زیبات گلان می چیند// هردم که نظردررخ توبنماید //مدهوش تووجلوه کویت باشد// آثارتوزیباونکودرهمه جاست//هرشهربه آثارخوشت می نازد// مهمان چوبه این نغمه سرا بازآید//درکوی توگرددبری ازغم یادش// اثرمدیروبلاگ محمدعلی حاجیان
دسته
بوق بوق ايران
ايران شناسي
ايرانگردي
ايران هميشه جاويدان
پايتخت فرهنگي جهان اسلام
ايرووون
ميهن ما
توريسم ايران
هنرصنايع دستي وخانواده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2629921
تعداد نوشته ها : 292
تعداد نظرات : 19

JavaScript Codes
Rss
طراح قالب

دورود لرستان - آكا ايران

درود را بيشتر بشناسيم

شهرستان دورود (همچنين درود) شهرستاني است در شرق استان لرستان و مركز آن شهر دورود است. مساحت شهرستان دورود ۱۳۲۶ كيلومتر مربع است كه ۷/۴٪ خاك لرستان را شامل مي‌شود. اين شهرستان از شمال به شهرستان بروجرد و شهرستان سربند، از شرق به شهرستان ازنا، از جنوب به شهرستان اليگودرز و از غرب به شهرستان خرم آباد محدود است. آب و هواي معتدل كوهستاني دارد ومتوسط بارش سالانه آن ۶۷۰ ميلي متر است. شهرستان دورود بر خلاف ديگر شهرستانهاي استان لرستان از قدمت تاريخي بسيار كمي برخوردار است . قدمت تاريخي اين شهر به حدود 130 سال مي‌رسد. بدليل موقعيت جغرافيايي شهر دورود مي‌توانيم اين شهر را جدا كننده دو تيره بختياري و لرستاني ناميد. قسمت جنوبي و جنوب شرقي رودخانه‌هاي مذكور بختياري و قسمتهاي شمالي و شمالغربي رود خانه لرستاني هستند. اين شهرستان تا سال ۱۳۶۸ بخشي از شهرستانهاي بروجرد و اليگودرز بود قسمت سيلاخور جزو بروجرد و قسمت مركزي و شرقي جزو اليگودرز . مردمانش با لهجه‌هاي مختلفي صحبت مي‌كنند كه مهم ترين آنها زبان بختياري، لري و گويش سيلاخوري يا دهاتيني است.

 

شهرستان دورود در دامنه رشته كوه زاگرس و در نزديكي اشترانكوه قرار گرفته است. دو سر شاخه رود دز يكي از شمال و يكي از شرق در دورود به هم مي‌پيوندند و با نام رود سزار سرچشمه اصلي رود دز مي‌شوند

بخش ها و دهستانها
شهرستان دورود شامل دو بخش مركزي و سيلاخور است و ۱۴۶ روستاي داراي سكنه دارد. جمعيت اين شهرستان در سال ۱۳۸۴ بالغ بر 150هزار نفر گزارش شده است. مركز آن شهر دورود است و چالانچولان شهر ديگر آن است.

بخش مركزي شهرستان دورود
دهستان دورود
دهستان ژان
دهستان حشمت‌آباد
بخش سيلاخور
دهستان چالانچولان
دهستان سيلاخور

جاذبه‌هاي طبيعي شهرستان دورود
دورود جاذبه‌هاي طبيعي و گردشگري فراواني از قبيل كوه، جنگل، رودخانه، درياچه، دشت، آبشار، سراب، دره و حيات وحش دست نخورده دارد. برخي از گردشگاههاي طبيعي شهرستان دورود عبارت‌اند از:

۱- درياچه گهر:درياچه گَهَر يكي از مرتفع ترين درياچه‌هاي ايران است. اين درياچه در ۳۵ كيلومتري جنوب شرقي شهر دورود(بين دورود و زز و ماهرو اليگودرز) قرار گرفته است. . گهر بزرگ با مساحت يكصد هكتار و عمق درياچه بين ۲ تا ۲۸ متر و پهناي آن بين ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر و درازاي آن ۱۵۰۰ متر است. در ماه‌هاي سرد سال، سطح درياچه يخ مي‌زند. همه ساله گردشگرهاي زيادي را از سراسر ايران به خود جذب مي‌كند.پس از عبور از گهر بزرگ و ورود به بخش زز و ماهرو اليگودرز با كمي پياده روي به گهر كوچك مي رسيم

۲- اشترانكوه: اشترانكوه كه به آلپ ايران نيز معروف است. اين نام تنها به خاطر بلند بودن آن رويش گذاشته نشده است بلكه به دليل شيب تند كوههايش و دره‌هاي جوان و v شكل و يخچالهاي طبيعي است. ارتفاع بلندترين قله آن سن بران ۴۱۵۰ متر است. اشترانكوه از مراكز كوهنوردي حرفه‌اي در ايران است و ساليانه از سراسر كشور كوهنوردان زيادي به اين منطقه مي‌آيند.

۳- دره اسپر: منطقه زيباي دره اسپر كه آبشار زيبايي نيز در آن وجود دارد.

۴- آبشار بيشه(پوران): در جنوب شهرستان دورود در فاصله ۳۵ كيلومتري آن قرار دارد. اين آبشار يكي از بهترين جاذبه‌هاي استان لرستان است كه ساليانه افراد زيادي براي تعطيلات به ويژه از خوزستان به آنجا مي‌روند. علاوه بر آبشار مذكور، منطقه بيشه تفريحگاه‌هاي طبيعي ديگري نيز دارد.

۵- آبشار تله زنگ: اين آبشار با بلنداي ۱۰۰ متر و پهناي ۴۰ متر در بين ده آبشار عريض دنيا قرار دارد


۶- دره ني گاه: دره‌اي است در منطقه حفاظت شده اشتراكوه با طبيعتي بكر قرار دارد . مسير دستيابي به اين دره بكراز طريق مسير امامزاده پير عبدالله است كه حدود 12 ساعت پياده روي دارد.

۷- كوه پريز.

۸- كوه قارون.


دوشنبه بیست و سوم 8 1390 20:45
X