معرفی وبلاگ
ایران تونگین ولعل دنیاهستی//ایران توفریبنده وزیباهستی نام تونکوست چون کهن ایرانی//تاریخ خجسته یل وشیرانی// مهدهنری نقش جهان درگاهت//شیرازوسپاهان اثرزیبایت// هرکس گذرش درتورسدمی بیند//ازشاخه زیبات گلان می چیند// هردم که نظردررخ توبنماید //مدهوش تووجلوه کویت باشد// آثارتوزیباونکودرهمه جاست//هرشهربه آثارخوشت می نازد// مهمان چوبه این نغمه سرا بازآید//درکوی توگرددبری ازغم یادش// اثرمدیروبلاگ محمدعلی حاجیان
دسته
بوق بوق ايران
ايران شناسي
ايرانگردي
ايران هميشه جاويدان
پايتخت فرهنگي جهان اسلام
ايرووون
ميهن ما
توريسم ايران
هنرصنايع دستي وخانواده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2629901
تعداد نوشته ها : 292
تعداد نظرات : 19

JavaScript Codes
Rss
طراح قالب

پل دختر لرستان - اكا ايران

پل دختر را بيشتر بشناسيم

شهرستان پلدختر يكي از شهرستانهاي استان لرستان است كه در جنوب اين استان قرار گرفته‌است. اين شهرستان داراي آب و هواي معتدل در زمستان و گرم در تابستان است. جاده سراسري تهران به خوزستان از اين منطقه مي‌گذرد و رودخانه دائمي كشكان نيز از دره‌هاي تنگ كوههاي زاگرس منطقه عبور مي‌كند. كار مردم منطقه بيشتر كشاورزي است.

مركز اين شهرستان شهر پلدختر است. شهرستان پل دختر در حدود ۱۰۰ كيلومتري جنوب باختري شهرستان خرم آباد واقع شده و شهرستان مرزي بين استان‌هاي لرستان و ايلام است. محدوده اين شهرستان قبلا از توابع بخش ملاوي خرم آباد بود، اما در حال حاضر خود به يك شهرستان تبديل شده و مركز آن شهر پل دختر است. پل دختر حدود ۴۹ كيلومتر با شهرستان دره شهر از استان ايلام فاصله دارد.

 

نام اين شهر ظاهرا از نام پل بزرگ و محكمي كه از روزگار ساسانيان به جا مانده گرفته شده‌است. هم اكنون ستونهاي تخريب شده از اين پل كه بر روي رودخانه زده شده قابل رويت بوده و كنگره آن كه جاده سراسري از زير آن رد مي‌شود همچنان پا بر جاست. مركز شهرستان پل دختر از نظر جغرافيايي در ۴۷ درجه و ۴۲ دقيقه درازاي خاوري و ۳۳ درجه و ۹ دقيقه پهناي شمالي و در ارتفاع ۶۶۰ متري از سطح دريا قرار دارد.

آب و هواي آن نسبتا گرم و نيمه خشك است و بيش ترين درجه گرما ۴۵ درجه، كمترين دما ۱۵- درجه و مقدار بارش سالانه بطور متوسط ۴۵۰ ميليمتر است. شهرستان پل دختر از شمال و خاور به شهرستان خرم آباد، از شمال و شمال باختري به شهرستان كوهدشت، از جنوب به استان‌هاي خوزستان و ايلام محدود مي‌باشد. راه اصلي خرم آباد ـ انديمشك از شهرستان پل دختر مي‌گذرد. از اين شهرستان به سوي شمال تا خرم آباد حدود ۱۱۰ كيلومتر و به سوي جنوب خاوري تا انديمشك حدود ۱۰۲ كيلومتر فاصله‌است.

كشاورزي در اين منطقه رواج نسبتا خوبي دارد و آب مورد نياز براي آن از رودخانه‌ها و چاه‌ها تامين مي‌شود. محصولات كشاورزي اين منطقه عبارتند از: خيار، انجير، گندم، جو، بنشن، تره بار و برنج. اقتصاد پل دختر بر پايه كشاورزي، دام‌داري و صنايع استوار است. فرآورده‌هاي كشاورزي اين استان همراه با فراورده‌هاي دامي و لبني جزو صادرات اين شهرستان است.

صنايع كارخانه‌اي پل دختر، بيش‌تر؛صنايع‌ساختماني‌است كه مصالح‌ساختماني‌توليد شده آن نيز به ديگر شهرستان‌ها صادر مي‌شود.

تالابهاي بسيار زيباي پلدختر (۱۳ تالاب)، غار مشهور و باستاني كلماكره، پل‌كلهر يا «مملو»، گورستان چشمك و مقبره حيات‌الغيب از مهم‌ترين مكان‌هاي ديدني و تاريخي شهرستان پلدختر به شمار مي‌آيند.


بخش‌ها و دهستانها
بخش مركزي شهرستان پل‌دختر
دهستان جايدر
دهستان جلوگير
دهستان ملاوي
دهستان ميانكوه غربي
بخش معمولان
دهستان ميانكوه شرقي
دهستان افرينه
دهستان معمولان


دوشنبه بیست و سوم 8 1390 20:47
X