معرفی وبلاگ
ایران تونگین ولعل دنیاهستی//ایران توفریبنده وزیباهستی نام تونکوست چون کهن ایرانی//تاریخ خجسته یل وشیرانی// مهدهنری نقش جهان درگاهت//شیرازوسپاهان اثرزیبایت// هرکس گذرش درتورسدمی بیند//ازشاخه زیبات گلان می چیند// هردم که نظردررخ توبنماید //مدهوش تووجلوه کویت باشد// آثارتوزیباونکودرهمه جاست//هرشهربه آثارخوشت می نازد// مهمان چوبه این نغمه سرا بازآید//درکوی توگرددبری ازغم یادش// اثرمدیروبلاگ محمدعلی حاجیان
دسته
بوق بوق ايران
ايران شناسي
ايرانگردي
ايران هميشه جاويدان
پايتخت فرهنگي جهان اسلام
ايرووون
ميهن ما
توريسم ايران
هنرصنايع دستي وخانواده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2628490
تعداد نوشته ها : 292
تعداد نظرات : 19

JavaScript Codes
Rss
طراح قالب

بم كرمان - آكاايران

بم را بيشتر بشناسيم

شهرستان بم يكي از شهرستانهاي استان كرمان در جنوب شرقي ايران است. مركز اين شهرستان شهر بم است. اين شهرستان بيشتر منطقه‌اي كويري به حساب مي‌آيد. جمعيت شهرستان بم بنا بر سرشماري سال ۱۳۸۵ مركز آمار ايران، برابر ۲۸۲۳۱۱ نفر است.

اين شهرستان از شمال به شهرستان كرمان، از خاور به شهرستان‌هاي زاهدان و ايرانشهر از استان سيستان و بلوچستان، از جنوب به كهنوج و از باختر به جيرفت محدود مي‌شود. مركز اين شهرستان از نظر جغرافيايي در ۵۸ درجه و ۲۱ دقيقه درازاي خاوري و ۲۹ درجه و ۶ دقيقه پهناي شمالي و در ارتفاع ۱۰۶۰ متري از سطح دريا قرار دارد. شهر بم در ۲۰۰ كيلومتري جنوب خاوري كرمان و در مسير راه كرمان ـ زاهدان واقع است.

 


آب و هوا
آب و هواي بم گرم و خشك است اما به علت مجاورت با كوير آب و هواي متغيري دارد، به طوري‌كه گاهي اوقات در تابستان‌ها گرم‌ترين و در زمستان‌ها سردترين نقطه كشور گزارش شده‌است. ميزان بارندگي سالانه بطور متوسط ۶۸ ميلي‌متر است.


اقتصاد
باغ‌داري، كشاورزي، دام‌داري و قالي‌بافي پايه و اساس اقتصاد بم را تشكيل مي‌دهند.

كشاورزي و باغ‌داري در شهرستان بم صددرصد آبي بوده و آب كشاورزي از كاريز و رودخانه تامين مي‌شود. محصولات عمده كشاورزي اين شهرستان گندم، جو، پنبه، تره بار، مركبات و از همه مهم تر خرما بوده كه بهترين نوع خرما در دنيا شناخته شده و به «مضافتي» مشهور است.

دام‌داري شهرستان بم بسيار كم، و بيش تر در بخش راين رواج دارد. به طور كلي دام‌داري در اين شهرستان شامل پرورش گوسفند، گاو، طيور و شتر است.

معادن سرب و روي درارتفاعات جنوب باختري بم وجود دارد.


تقسيمات كشوري
شهرها:بم، بروات، نرماشير، ، فهرج،
بخش مركزي شهرستان بم
دهستان حومه (بم)
دهستان دهبكري
دهستان كرك و نارتيج
شهرها: بم و بروات

شهرستان ريگان
بخش مركزي
بخش گنبكي
دهستان چاهدگال
دهستان ريگان
دهستان گنبكي
دهستان گاوكان
شهر: ريگان

بخش نرماشير
دهستان پشت رود
دهستان عزيزآباد
شهر: نرماشير

بخش فهرج
دهستان برج اكرم
دهستان فهرج
شهر: فهرج

بخش روداب
دهستان روداب شرقي
دهستان روداب غربي
شهر: نظام‌شهر.

 


شنبه جهاردهم 8 1390 19:19
X