معرفی وبلاگ
ایران تونگین ولعل دنیاهستی//ایران توفریبنده وزیباهستی نام تونکوست چون کهن ایرانی//تاریخ خجسته یل وشیرانی// مهدهنری نقش جهان درگاهت//شیرازوسپاهان اثرزیبایت// هرکس گذرش درتورسدمی بیند//ازشاخه زیبات گلان می چیند// هردم که نظردررخ توبنماید //مدهوش تووجلوه کویت باشد// آثارتوزیباونکودرهمه جاست//هرشهربه آثارخوشت می نازد// مهمان چوبه این نغمه سرا بازآید//درکوی توگرددبری ازغم یادش// اثرمدیروبلاگ محمدعلی حاجیان
دسته
بوق بوق ايران
ايران شناسي
ايرانگردي
ايران هميشه جاويدان
پايتخت فرهنگي جهان اسلام
ايرووون
ميهن ما
توريسم ايران
هنرصنايع دستي وخانواده
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 2627721
تعداد نوشته ها : 292
تعداد نظرات : 19

JavaScript Codes
Rss
طراح قالب

خلخال اردبيل - آكا ايران

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبيل واقع شده‌است و مركز آن شهر خلخال است. اين شهرستان از طرف شمال به شهرستان كوثر از طرف شرق به استان گيلان از طرف جنوب به استان زنجان و از طرف مغرب به شهرستان ميانه حدود مي‌شود. شهرستان خلخال در ۴۸ درجه و۳۲ دقيقه طول جغرافيايي و۳۷ دقيقه و۳۷ درجه عرض جغرافيايي از نصف النهار گرينويچ قرار گرفته‌است.

 

اقليم و آب وهوا
شهر ستان خلخال يك منطقه كوهستاني است كه ارتفاع آن از شرق به غرب و از شمال به جنوب كاهش مي‌يابد رشته كوههاي تالش درشرق آن از شمال به جنوب كشيده شده‌است كه مانند سدي ميان درياي مازندران و استان گيلان و آذربايجان قرار گرفته‌است به طوريكه بر خلاف دامنه‌هاي شرق در دامنه‌هاي غربي آن در منطقه خلخال به جهت كاهش باران و خشكي هوا پوشش گياهي انبوه و چشمگيري ديده نمي‌شود در اين شهرستان رود مهم قزل‌اوزن و شاخه‌هاي آن مانند شاهرود آرپاچاي و شنگ‌آباد به طرف جنوب جريان داشته و سرانجام به درياي مازندران مي‌ريزد اين منطقه از لحاظ آب وهوا داراي تابستانهاي معتدل و رمستانهاي سرد است به لحاظ موقعيت‌هاي جغرافيايي و شرايط كوهستاني اين منطقه داراي جالبترين منابع آب‌هاي گرم معدني است كه مهم‌ترين آنها آب گرم معدني خلخال سويي در بخش سنجد در فاصله شهرهاي گيوي و خلخال مي‌باشد مقدار بارندگي سالانه ثبت شده در ايستگاهها در سال ۱۳۷۹ حدود۸ /۳۱۲ ميليمتر بوده‌است كه نسبت به سال پيش از آن در حدود ۱۰ درصد نشان مي‌دهد.


جمعيت
بر اساس آخرين سرشماري نفوس و مسكن در سال ۱۳۷۵ شهرستان خلخال داراي ۱۰۴۴۵۴ نفر جمعت بوده‌است اين شهرستان ۵۳۲۵۸ نفر و۵۱۱۹۶ نفر مرد بوده‌است كه نشان دهنده نسبت جنسي ۹۶ است به عبارت دِگر در مقابل هر ۱۰۰ نفر زن ۹۶ نفر مرد وجود داشته‌است اين نسبت براي اطفال كمتر از يكساله ۱۰۶ وبراي بزرگسالان (۶۵ ساله و بيشتر)۱۲۳ بوده‌است نسبت‌هاي مذكور در نقاط شهر ي به تر تيب ۱۰۳و ۱۰۹ ودر نقاط روستايي ۱۰۷ و ۱۳۰ بوده‌است از جمعيت اين شهرستان ۴۳ درصد در گروه سني كمتر از ۱۵ ساله ۵۱ درصد در گروه ۱۵-۶۴ ساله و ۶ درصد در گروه سني ۶۵ ساله و بيشتر قرار داشته‌اند و سن بقيه افراد نيز نامشخص بوده‌است شهرستان خلخال داراي ۲۰۳۴۲ خانوار بوده كه از اين تعداد خانوار ۸۹۱۶ خانوار شهري و۱۱۴۷۲۶ خانوار روستايي بوده‌اند.

سهم جمعيت شهرستان خلخال از جمعيت كل استان در سال ۱۳۷۵ برابر ۹/۶درصد وسهم جمعيت شهري و روستايي اين شهرستان از جمعيت شهري و روستايي كل استان به ترتيب برابر ۷/۲ درصد و ۱۱/۴ درصد بوده‌است.


تقسيمات كشوري
بخش مركزي شهرستان خلخال
دهستان خانندبيل شرقي
دهستان خانندبيل غربي
دهستان سنجيدشرقي
شهرها: خلخال

بخش خورش رستم
دهستان خورش رستم جنوبي
دهستان خورش رستم شمالي
شهرها: هشتجين

بخش شاهرود شهرستان خلخال
دهستان پلنگا
دهستان شال
دهستان شاهرود
شهرها: كلور

زبان مردم بخش مركزي و عمده روستاهاي اين شهرستان تركي آذري مي‌باشد. در برخي از روستاها و بخش‌ها زبان‌هاي تالشي، تاتي و كردي نيز رواج دارد.

از روستاهاي تات‌زبان اين شهرستان مي‌تواند به اسبو، اسكستان، دِرَوْ، شال، دز، لرد، كرن، گيلوان اشاره كرد.[۱] شهر كلور نيز از شهرهاي تات‌زبان است


سه شنبه هفدهم 8 1390 1:9
X